Ползите от Йога за костната система и ставите

Тази статия ще ви накара да погледнете на своето тяло като една неделима, взаимозависима и взаимносвързана система, която работи в съвършен синхрон, и ще се запознаете с научно доказания  ефект на древната практика върху всяка една част от вашето тяло. 

Повечето източници се фокусират върху ползите върху мускулно-скелетната система, но множество проучвания доказват, че оказва влияние  върху всички органи и системи в човешкото тяло.      

Костна система и стави

Костите са изградени от костна тъкан, която от своя страна представлява минерализирана съединителна тъкан. Освен че участват в движенията на тялото, други главни функции на костите са: защита на меките тъкани, съхранение на калция и фосфатите, синтезиране на колаген. Костният мозък е тъканта, която се намира в сърцевината на костите и в него се формират кръвните клетки.

Костите са изключително динамични структури, които постоянно се ремоделират. В тях се извършват процеси на образуване и на разграждане на костно вещество. Костите влияят и на функцията на ендокринната система, тъй като секретират биологично активни вещества.

Всеки вид движение, което натоварва мускулите, допринася за здравината и устойчивостта на костите и ставите ни.

Йога натоварва основно мускулите на краката и ръцете, тъй като почти всички асани, с много малко изключения, изискват поддържане на тялото с крака и ръце. Но нека това не ви заблуждава – по време на почти всяка привидно елементарна асана се активират мускулите на цялото тяло.

Йога има изключително въздействие върху здравето и подвижността на гръбначния стълб, което е от съществена важност за благосъстоянието на целия организъм. Работейки върху гръбначния стълб, йога подобрява цялостната стойка на тялото. Тъй като в йога се използва единствено тежестта на собственото ни тяло, натоварването не е стресиращо за ставите, което е от решаващо значение за тяхното здраве.

Асаните раздвижват ставите във всички посоки, а разтяганията и усукванията водят до отделяне на ставна течност, която смазва ставите и сухожилията и заздравява ставните връзки.

Тъй като позите се задържат за определено време, това дава възможност на тялото да увеличи притока на кръв и да снабди всички области на тялото с жизненоважните запаси, от които се нуждае.

Йога позите облекчават скованите стави. Контролираните движения и лекият натиск достигат дълбоко до проблемните зони. Древната практика въздейства по специфичен начин на костите, като ги предизвиква да произвеждат повече клетки. Това е и причината, поради която обездвижването често води до намаляване на плътността на костите, а липсата или намалената физическа активност дава сигнал на тялото, че няма нужда да произвежда костни клетки. В допълнение, леките разтягания и усуквания, съчетани с дихателни упражнения, отпускат мускулите, които са захванати за ставите, за да ги защитят.

Износването на ставите може да доведе до сериозни заболявания, а йога е безопасна и ефективна при управлението им. Никога не е късно да започнете да практикувате йога и да въздействате върху признаците на стареене. Според йога остаряването е резултат от неспособността да се грижим за тялото си.


Позите в книгата “Наръчник по Йога с 30 основни асани за балансиран живот” са особено полезни за разтягане на всички мускулни групи, раздвижване на ставите и подобряване на гъвкавостта на цялото тяло. Към всяка поза подходете със свое собствено темпо. Фокусирайте се върху това как усещате позата, вместо върху това как може би изглеждате. Можете да повтаряте всяка поза колкото пъти искате, стига да не чувствате болка или извънредно затруднение. Дишането е спокойно и през носа. Стремете се да вдишвате когато изпълнявате движението и да издишвате когато излизате от него.

1 Comments

  1. Закупих книгата за подарък на съпругата ми.
    Чете я с интерес и се интересува, дали предлагате и видея по въпроса.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *