Кратката история на Стив Джобс

Кой е Стив Джобс?

Стив Джобс или Стивън Пол Джобс, роден на 24 февруари 1955 г. в Сан Франциско, Калифорния, САЩ – починал на 5 октомври 2011 г., Пало Алто, Калифорния, съосновател на Apple Computer, Inc. (сега Apple Inc.), и истински пионер в ерата на персоналните компютри.

Джобс е отгледан от осиновители в Купертино, Калифорния – днес известно като Силиконовата долина. Въпреки че се интересувал от инженерство, първите му страсти били различни. Той напуска колежа Рийд в Портланд, Орегон, започва работа в Atari Corporation като дизайнер на видеоигри в началото на 1974 г. и спестява достатъчно пари за пътуване в Индия, за да се запознае с будизма.

Обратно в Силиконовата долина, през есента на 1974 г., Джобс се свързва със Стивън Возняк, бивш приятел от гимназията, който работи за компанията Hewlett-Packard. Когато Возняк му разказва за напредъка си в 8 проектирането на собствена компютърна платка, Джобс му предложил да започнат бизнес заедно, което в последствие направили в семейния гараж на Стивън, с парите, които получили от продажбата на микробуса му Volkswagen и програмируемия калкулатор на Возняк.

Първото устройство било кръстено Apple I. Първоначално, представлявало комплект “направи си сам”, който дори не идвал с калъф. Въпреки това, като първият микрокомпютър “всичко в едно”, който след като е свързан към клавиатура и монитор, не изисква допълнителни схеми за показване на текст, това била огромна стъпка пред конкуренцията.

Джобс бил един от първите предприемачи, които знаели, че персоналният компютър ще се хареса на широката аудитория.

Въпреки че Джобс имал дълга, небрежна коса и избягвал бизнес облеклото, той успял да получи финансиране, разпространение и реклама за компанията Apple Computer, регистрирана през 1977 г. – същата година, когато бил завършен Apple II. Машината постигнала незабавен успех, превръщайки се в синоним на бума на персоналните компютри. През 1981 г. компанията имала рекордно публично предлагане на акции, а през 1983 г. направила най-бързото появяване (до това време) в списъка на Fortune 500 на най-добрите компании в Америка. През 1983 г. компанията наема президента на PepsiCo, Inc., Джон Скъли, за неин главен изпълнителен директор (CEO) и ментор на Джобс в управлението на голямата корпорация.

Джобс убедил Скъли да приеме позицията, като по телефона го предизвикал с думите: „Искаш ли да продаваш захарна вода до края на живота си или искаш да дойдеш с мен и да променим света?“ Това изречение било достатъчно ефективно, но също така разкрило почти маниакалната вяра на  Джобс в компютърната революция.

През същия период Джобс ръководел най-важния проект в историята на компанията. През 1979 г. той води малка група инженери на Apple на технологична демонстрация в Изследователския център в Пало Алто (PARC) на Xerox Corporation, за да види как графичният потребителски интерфейс може да направи компютрите по-лесни за използване и по-ефективни. Скоро след това Джобс напуска инженерния екип, който проектира бизнес компютъра Lisa, за да оглави по-малка група, изграждаща по-евтин компютър. И двете устройства били преработени, за да използват и усъвършенстват идеите на PARC, но Джобс бил изрично в полза на Macintosh или Mac, както станал известен новият компютър. Джобс ласкаел своите инженери и ги наричал художници, но стилът му бил безкомпромисен – в един момент той поискал редизайн на вътрешна платка, просто защото я смятал за непривлекателна. По-късно той настоявал Macintosh  (новият модел) да бъде не просто страхотен, а „безумно велик“. През януари 1984 г. самият Джобс представил Macintosh в брилянтно хореографирана демонстрация, която била в центъра на една изключителна рекламна кампания. По-късно тази реклама се описва дори и в учебниците по маркетинг.

Въпреки това, първите Mac-ове били с недостатъчна мощност и доста скъпи. Имали малко софтуерни приложения и всичко това довело до разочароващи продажби. Apple непрекъснато подобрявали машината, така че в крайна сметка тя се превърнала в жизнената сила на компанията, както и в модел за всички следващи компютърни интерфейси. Но очевидният неуспех на Джобс да коригира проблема бързо, довел до напрежение в компанията и през 1985 г. Скъли убедил борда на директорите на Apple да отстрани известния съосновател на компанията.

Джобс бързо стартирал друга фирма,  NeXT Inc., която проектирала мощни компютри за работни станции, насочени към образователния пазар. Негови партньори били тексаския предприемач Рос Перо и Canon Inc – японска компания за електроника. Въпреки че компютърът NeXT се отличавал със своя инженерен дизайн, той бил засенчен от по-евтините компютри, от конкуренти като Sun Microsystems, Inc. В началото на 90-те, Джобс фокусирал усилията на компанията върху своята иновативна софтуерна система NEXTSTEP.

Междувременно, през 1986 г. Джобс придобил контролния дял в Pixar – фирма за компютърна графика, която е основана като дъщерна на Lucasfilm Ltd., продуцентската компания на холивудския филмов режисьор Джордж Лукас. През следващото десетилетие, Джобс превърнал Pixar в голямо анимационно студио, което наред с другите си постижения, създало първия пълнометражен филм, който е изцяло компютърно анимиран – Toy Story, през 1995 г. Публич-  ното предлагане на акции на Pixar през същата година направило Джобс за първи път милиардер. В крайна сметка, той продал студиото на Disney Company през 2006 г.

В края на 1996 г., Apple е обременена от огромни финансови загуби и е на ръба на фалит. Тогава Apple наемат нов главен изпълнителен директор, директорът на полупроводниците Гилбърт, Амелио. Когато Амелио научава, че компанията след интензивни и продължителни изследователски усилия, не е успяла да разработи приемлив заместител на остарялата операционна система (ОС) на Macintosh, избира NEXTSTEP, купувайки компанията на Джобс за повече от 400 милиона долара и връщайки го обратно в Apple като консултант. Въпреки това, бордът на директорите на Apple бързо се разочарова от неспособността на Амелио да върне финансите на компанията и през юни 1997 г. изисква съоснователят на Apple да ръководи компанията отново. Джобс бързо сключва сделка с някогашния враг на Apple, Microsoft Corporation, отменя споразуменията на Амелио за клониране на Mac и опростява продуктовата линия на компанията. Той също така създава рекламна кампания, която призовава потенциалните клиенти да „мислят различно“ и да купуват Macintosh. Също толкова важно е това, което той не прави: той устоява на изкушението да прави машини, които работят с Windows OS на Microsoft. Джобс вярвал, че Apple, като единственият голям производител на персонални компютри със собствена операционна система, е в уникалната позиция да създава иновации.

През 1998 г. Джобс представил iMac, компютър с форма на яйце, който предлагал високоскоростна обработка на сравнително скромна цена и създал тенденция за използване на по-модерни компютри. (Последващите модели имали пет различни, ярки цвята.) До края на годината, iMac е най-продаваният персонален компютър в САЩ и Джобс успява да постигне стабил- ни печалби за някога загиналата компания. На следващата година той триумфира още веднъж със стилния iBook – лаптоп, създаден с мисъл за студентите и G4 – настолен компютър, който е изключително мощен и дори се квалифицирал като суперкомпютър за времето си.

Въпреки че Apple не си възвърнали господството в индустрията, Стив Джобс спасил компанията си и отново се утвърдил като успешен търговец на иновативни технологии и визионер, който иска да промени бъдещето.

През 2001 г. Джобс започва да преоткрива Apple като компания от 21-ви век. Това била годината, в която Apple представили iTunes, компютърна програма за възпроизвеждане и конвертиране на музика в компактен MP3 цифров формат, често използван при компютрите и други цифрови устройства. По-късно същата година, Apple започнали да продават iPod, преносим MP3 плейър, който бързо се превърнал в лидер на пазара. През 2003 г. пък, започнали да продават и музикални копия на песни от големи звукозаписни компании във формат MP3, с възможност за изтегляне онлайн. До 2006 г. повече от един милиард песни и видеоклипове били продадени през iTunes Store на Apple. Като признание за нарастващата промяна в бизнеса на компанията, Джобс официално променил името на компанията на Apple Inc. на 9 януари 2007 г.

През 2007 г. Джобс и компанията му заемат стабилна позиция в телекомуникационния бизнес с въвеждането на iPhone със сензорен екран – мобилен телефон с възможности за възпроизвеждане на MP3 и видеоклипове, както и с достъп до Интернет. По-късно същата година, Apple представили iPod Touch, преносимо MP3 и игрово устройство, което включва вграден Wi-Fi и подобен на iPhone, сензорен екран. Много скоро след това, iPhone и iPod Touch успели да се похвалят с повече игри от всяка друга преносима игрална система. През 2008 г., Джобс обявил, че бъдещите версии на iPhone и iPod Touch ще предлагат подобрена функционалност за игри.

През 2003 г. Джобс е диагностициран с рядка форма на рак на панкреаса. Той отложил операцията за около девет месеца, докато опитвал методи на алтернативната медицина. През 2004 г. той претърпява тежка реконструктивна операция, известна като операция Уипъл. По време на процедурата били отстранени част от панкреаса, част от жлъчния канал, жлъчния мехур и дванадесетопръстника, след което останалото от панкреаса, жлъчния канал и червата били повторно свързани, за да насочат стомашно-чревните секрети обратно към стомахът. След кратко възстановяване, Джобс се върнал към управлението на Apple.

През 2008 г. Джобс загубил значително тегло, което предизвикало спекулации, че ракът му се е върнал. Акциите на Apple на фондовия пазар били обвързани със здравето на нейния главен изпълнителен директор, което довело до искания от страна на инвеститорите за пълно разкриване на здравето му, особено след като първите причини, посочени за загубата на тегло, не изглеждали достатъчно достоверни, за да обяснят болнавия му вид. На 9 януари 2009 г. Джобс публикува изявление, че страда от хормонален дисбаланс, за който се лекува, но ще продължи да изпълнява корпоративните си задължения. По-малко от седмица по-късно обаче, обявил, че взема незабавно отпуск до края на юни, за да възстанови здравето си. След като временно се оттеглил от корпоративната структура, Джобс обявил предишната си позиция, че здравето му е негов личен въпрос и отказва да разкрие повече подробности.

През юни 2009 г. Wall Street Journal съобщили, че Джобс е получил трансплантация на черен дроб миналия април. Не се разкрива дали ракът на панкреаса, от кой то е бил лекуван преди, се е разпространил в черния му дроб. Операцията била извършена в Тенеси, където средният период на чакане за чернодробна трансплантация е 48 дни, за разлика от средното за страната от 306 дни. Джобс се върнал на работа на 29 юни 2009 г., спазвайки обещанието си да се върне преди края на юни. През януари 2011 г. обаче, Джобс взел още един медицински отпуск. През август той подал оставка като главен изпълнителен директор, но останал председател. На 5 октомври 2011, два месеца по-късно, си отива от този свят, заобиколен от семейството си.

Духовните практики, които помагат на Стив Джобс през годините.

Джобс си взима почивка от корпоративния живот през 1974 г. и отива в Индия с надеждата да се срещне с Нийм Кароли Баба, известен като Махараджи и един от най-вдъхновяващите индийски духовни водачи. Но Махараджи починал малко преди пристигането на Стив, за негово трайно разочарование. Джобс решил все пак да отиде на религиозен фестивал, на който присъствали десет милиона други поклонници. Носел памучни дрехи, ядял странни храни и бръснел главата си като голяма част от поклонниците там. Получил дизентерия. За първи път прочел Автобиографията на един йогин – книга, към която се връщал многократно през живота си.

В началото на престоя си, Стив бил запален по идеята да бъде садху. Повечето индийски садху живеят като монаси, причинявайки си лишения, като начин да се фокусират единствено върху духовното. Но Стив очевидно бил твърде гладен, твърде устремен и амбициозен за такъв живот. Интересите му мигрирали към будизма, който позволява повече ангажираност със света, отколкото е позволено на индийските аскети. Това му дало шанс да съчетае търсенето на лично просветление с амбицията си да създаде компания, която доставя променя- 21 щи света продукти. Будизмът му помогнал да започне наистина да изразява себе си.

В будистката философия животът често се сравнява с непрекъснато променяща се река. Усещането е, че всичко и всеки е в непрекъснат процес на движение. В този възглед за света, постигането на съвършенство също е непрекъснат процес и цел, която никога не може да бъде напълно постигната. Това е визия, която отговаряла на взискателния характер на Джобс.

През целия си живот, Стив следвал точно този подход – непрекъснатото усъвършенстване.

Непрекъснато учил нови неща и вървял в посоки, където не е било вървяно досега.

Това му позволило да бъде като река, която никога не спира да се движи. До края на дните си той винаги намирал време да се опита да достигне “съвършенството”.

Джобс също експериментирал с психеделици и е разказвал, че преживяванията му с ЛСД са „едно от двете или трите най-важни неща, които е направил в живота си“.

В много вълнуваща реч, изнесена на 114-тaта церемония на завършващите Станфордския университет, третата история, която разказал била за смъртта:

“Когато бях на 17 години прочетох цитат, който беше нещо от рода на: „Ако живеете всеки ден, сякаш е последният, някой ден със сигурност ще бъдете прави“. Направи ми впечатление и оттогава през последните 33 години, всяка сутрин се поглеждах в огледалото и се питах: „Ако днес беше последният ден от живота ми, бих ли искал да правя това, което планирам да правя днес?” И всеки път, когато отговорът е „Не“ твърде много дни подред, аз знаех, че трябва да променя нещо.

Припомнянето, че скоро ще умра е най-важният инструмент, който някога съм срещал, за да ми помогне да направя големия избор в живота. Защото почти всичко – всички външни очаквания, цялата гордост, целият страх от срам или провал – тези неща просто отпадат пред лицето на смъртта, оставяйки само това, което е наистина важно. Да си спомняш, че ще умреш е най-добрият начин, който знам, за да избегнеш капана на мисълта, че имаш какво да губиш. Вече си гол. Няма причина да не следваш сърцето си.

Вашето време е ограничено, така че не го губете, живеейки живота на някой друг. Не попадайте в капана на догмата, която живее с резултатите от мисленето на други хора. Не позволявайте на шума от мненията на другите да заглуши вътрешния ви глас. И най-важното, имайте смелостта да следвате сърцето и интуицията си. Те вече знаят какъв наистина искате да станете. Всичко останало е второстепенно.


В книгата “Какво направи Стив Джобс толкова успешен?” ще ти разкрием още от доказаните принципи и методи, които създателят на “Епъл” прилагал с години по пътя си към върха.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *