Новаторският подход на Стив Джобс в управлението на хора

Колкото и да се опитваме да открием тайните на лидерството, няма перфектен метод, когато става въпрос за управление на екип. Има съвети, трикове и най-добри практики, разбира се, но не можем да предвидим всичко.

Голяма част от това да бъдеш велик лидер идва с посрещането на неочаквани проблеми и желанието за справяне с тях. Но всъщност, всичко се свежда до уменията на хората и иновациите.

Но какви качества правят човека наистина добър лидер? Няма по-добър пример от този на Стив Джобс и одисеята на Apple.

Неговото творческо съзнание, неговото прецизно око за детайла, очевидно бяха движеща сила за успеха на Apple. Това, което ги направи толкова отличителна марка сред свят на бързоразвиващи се технологични компании, беше простотата – дело на Джобс и неговия артистичен усет.

Умението, което Стив Джобс имаше по природа е да влиза в главите на хората и да ги убеждава в неща, с които дори те самите не вярваха, че могат да се справят.

За разлика от големите компании, където всичко се прехвърля надолу по веригата до последната задача, при Стив това беше различно. Той имаше новаторски подход и за тази част от компанията.

Беше много добър в убеждаването, но искаше да бъде във всеки процес на компанията. Целта му беше всеки детайл да бъде изпипан до съвършенство.

Работата е там, че като изпълнителни директори и корпоративни лидери сме принудени да носим много различни шапки в бизнеса. Носим отговорността да създаваме нови идеи, да предлагаме на пазара нашите продукти или услуги, както и безброй други различни задачи, които се очаква да предприемаме.

Ето и повече информация относно това какво да направите, за да си помогнете спрямо контекста, в който се намирате:

1. Дайте воля на “вътрешно предприемаческия дух” във вашата организация

Много от „най-добрите места за работа“ се фокусират върху поддържането на култура с акцент върху насърчаване на вътрешното предприемачество – система, която помага на служителите да мислят и действат като индивидуални предприемачи и им дава възможност да предприемат действия, да приемат риска и да вземат решения, сякаш сами са основали компанията.

2. Ценете своите служители

Да управляваш високоплатени, високоинтелигентни специалисти в областта на знанието не е лесна задача, особено след като повечето не обичат да бъдат управлявани. Ключът към прилагането на съветите на Стив Джобс в действие, е да ги водите (а не да ги управлявате), ценейки ги като истински човешки същества. Като всички високоефективни работници, тези в областта на знанието се гордеят с работата си и искат да обслужват добре своите клиенти. И те искат да растат и да достигнат до нови възможности по пътя на кариерата си.

3. Дайте повече свобода на хората

В икономиката на знанието, йерархичните стилове на управление в посока отгоре надолу, ще се сринат, особено след като работниците на знанието най-често знаят доста повече от своите мениджъри. Подходът на Стив Джобс тук е да им даде ключовете за самоуправление. Ще откриете, че във високоефективните организации, там където овластяват служителите си, които работят в областта на знанието, информацията се споделя открито на по-ниски нива и хората могат да я използват, за да вземат бързо правилните решения.

4. Дайте им обща визия

Едно от най-лошите неща, което води до разочаровани служители, е неспособността на лидера да придаде смисъл и цел на работата на своите хора. Джобс мислеше по различен начин. Той казва: „След като знаят какво да правят, те ще отидат да измислят как да го направят. Това, от което се нуждаят е обща визия. И това е лидерството: да имаш визия, да можеш да я изразиш, така че хората около теб да искат да се движите заедно напред.

5. Давайте им обратна връзка

Според проучване на Gallup, втората най-често срещана грешка, която води до текучество, е липсата на комуникация. Мениджърите трябва да излязат от собствените си зони на комфорт, за да предоставят насоки на своите най-добри таланти, да им дават редовна обратна връзка за тяхното представяне и да изяснят целите и очакванията им, особено по време на промяна. Това също е двупосочна улица. Когато мениджърите не искат мнението на най-умните си членове на екипа, доверието започва да ерозира. Те трябва да слушат своите хора възприемчиво и без осъждане относно техните притеснения, страсти, страхове, радости, цели и стремежи, за да се чувстват утвърдени и разбрани.

Някои казват, че когато Стив Джобс говореше с тях, те всъщност можеха да усетят заряд в тялото си. Те усещаха неговата харизма и лидерство, защото позицията му със сигурност бе убедителна и завладяваща. Той накара хората да преминат към наистина крайни мерки, за да направят неща, които иначе не биха могли да изпълнят. Дори неговият екип смята, че Стив Джобс понякога изисква неща, които са „технологично неосъществими и нелепи“. Това обаче беше неговият начин да изведе най-добрите от най-добрите идеи.

Стив Джобс беше строг, защото беше емоционален и дълбоко вярваше в лидерството, както и зареждането на клиентите с емоции. Това беше неговата идея да управлява света. Оттам идват и продължават да съществуват нетрадиционните маркетингови идеи. Гледайте по-ранните реклами на Apple, за да добиете представа за неговото лидерство и този „емоционален порив“.

В крайна сметка, лидерството е трудно умение, но определено не е невъзможно. Въпреки това, където и да сте и каквото и да правите, като сте в лидерския екип, не забравяйте, че много неща зависят и от времето. Не забравяйте, „Останете гладни. Останете глупави”. – Стив Джобс. (Останете гладни – Никога не се задоволявайте с постигнатото, винаги искайте още и още, бъдете гладни за успеха. Останете глупави – Правете неща, които хората казват, че не могат да бъдат направени. Бъдете готови да излезете извън зоната си на комфорт.)


В книгата “Какво направи Стив Джобс толкова успешен?” ще ти разкрием още от доказаните принципи и методи, които създателят на “Епъл” прилагал с години по пътя си към върха.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *