Девет начина да се справим с натрапчивите мисли

Натрапчивите мисли могат да бъдат обезпокоителни и тревожни по редица причини. Често тези мисли сякаш изникват от нищото и могат да бъдат в пълно противоречие с обичайните ви вярвания и поведение. Защо се случва това? Умът е като изчислителна машина, която се опитва да анализира всички възможни варианти в дадена ситуация. Точно затова, когато застанем на ръба на пропаст, ни минава и мисълта за скачане в нея, въпреки че идеята изобщо не ни харесва и нямаме никакво намерение да скочим.

Важно е да запомните, че една мисъл има толкова сила, колкото ѝ давате вие. Тя е просто изречение в ума ви и не е задължително да отразява нещо за вас или истинския ви характер.

Мислите ни никога не са изцяло под наш контрол и е напълно естествено умът да ги изкривява негативно от време на време. За някои хора обаче натрапчивите мисли могат да се превърнат в ежедневно предизвикателство.

Да имате агресивна или обезпокоителна мисъл не означава, че сте „лош“ човек. В повечето случаи натрапчивите мисли могат да бъдат управлявани и първата стъпка е да ги разпознаете.

Невинаги е възможно напълно да спрете натрапчивите мисли и не това е целта.

Вместо това може да се съсредоточите върху начините да ги направите по-малко завладяващи и да създадете известна дистанция между вас и мисълта. Целта е да почувствате, че контролирате мислите си, а не обратното.

1.Медитация за осъзнатост 

Един от основните принципи на осъзнатостта е да се научите как спокойно да наблюдавате мислите си, без да се осъждате или да се оплитате емоционално в тях.

Това е чудесен начин да се справите с натрапчивите мисли, защото не отричате, че мислите са налице, а просто променяте връзката си с тях.

Не се нуждаете от специално оборудване, за да започнете да медитирате – трябват ви само няколко свободни минути и тихо място.

Съществуват много приложения за медитация с курсове, специално насочени към начинаещи и хора, които живеят с натрапчиви мисли.

2.Когнитивно-поведенческа терапия (КПТ)

КПТ е вид психотерапия, която може да бъде ефективна за всички видове мисловни разстройства. Може да бъде особено полезна за натрапчиви, обсебващи мисли, защото помага да се създаде дистанция между човека и неговите мисли.

КПТ се основава на идеята, че мисловните модели могат да бъдат отучени или променени. Терапевтът може да работи с вас, за да идентифицира вашите натрапчиви мисли, да ги обработи и преформулира, така че да не са толкова силни.

3.Не забравяйте: „И това ще мине“ 

Това е проста, но мощна мантра, която може да ви помогне да си възвърнете перспективата. Когато натрапчива мисъл се загнезди в мозъка ви, може да се почувствате така, сякаш тя никога няма да изчезне. Но мислите винаги са временни и няма такова нещо като постоянно състояние на ума.

Практикуването на мантри като „Това също ще мине“ или „Мислите ми са временни“ може да бъде полезно за намаляване на силата на натрапчивите мисли.

4.Техники за визуализация 

Визуализирането на вашите мисли може да ви помогне да почувствате, че имате контрол над тях. Например можете да си представите ума си като синьо небе, а мислите си – като преминаващи облаци. Някои от облаците са светли, други тъмни, но нито един от тях не е постоянен.

Това е техника за осъзнаване, известна като мисловни облаци, която може да се използва и извън практиката на медитация.

5.Прекарвайте време с домашния си любимец 

Животните могат да действат невероятно успокояващо на тревожния ум. Те нямат разбиране за нашите тревожни мисли, така че могат да ни разсеят и да осигурят неангажираща емоционална подкрепа.

Голямо проучване от 2019 г., включващо животни, показва, че взаимодействието с тях може да понижи нивата на хормона на стреса кортизол, който играе роля в много психични състояния.

В допълнение терапиите срещу травми с помощта на животни стават все по-популярни.

6.Материализиране на мисълта  

Мозъкът може да бъде невероятно добър в създаването на истории, които изглеждат като реалност. Една натрапчива мисъл може да придобие огромна сила, когато съществува само в ума ви.

Помислете за материализиране на мисълта, като водите дневник или като просто я изговаряте на глас. Обърнете внимание дали въздействието ѝ се променя.

7.Останете в настоящето (заземяване)  

Натрапчивите мисли често могат да ви накарат  да се съсредоточите върху негативното и да създавате истории, които не се основават на реалността.

Възможно е несъзнателно да прекарате голяма част от времето си, като живеете в миналото или сте обсебени от бъдещето.

Фокусирането върху настоящия момент обаче може да бъде мощен начин да поемете контрол. Техниките за заземяване, които могат да ви помогнат да центрирате фокуса си, могат да включват:

• дълбоко дишане;

• активна медитация;

• медитация за сканиране на тялото.

8.Разхождайте се сред природата  

Според Американската асоциация на психолозите има много доказателства, че прекарването на време сред природата може да подобри психичното здраве и да изостри когнитивните способности.

Разходката, джогингът или спортуването навън помагат да се прекъсне цикъла на размишления, защото ангажират тялото и сетивата по начин, който отклонява ума от натрапчивите мисли.

9.Подходете към мисълта с любопитство

Не всички изредени до тук съвети са приложими във всяка ситуация. Нещото, което винаги можете да опитате да направите, е да разберете и да преформулирате натрапчивата мисъл, която имате.

Анализирайте мислите си, без да ги оценявате и подходете към тях с любопитство, като насочите вниманието си към това как тялото ви реагира на някои от тях.

Натрапчивите мисли може да са начин, по който вашият мозък се опитва да се справи с нещо. Осъзнаването на протичащите мисловни модели е ключово за прекъсване на цикъла.

Може също да помислите за разговор със специалист по психично здраве, който да ви помогне да идентифицирате какво стои зад мислите ви.


В книгата „Нов живот” ще те запознаем със седем доказани техники, с които да премахнеш паник атаките, депресията и безпокойството.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *