Разказването на истории е най-добрият начин да убедите другите. Изследванията показват, че когато някой разказва история, едни и същи части от мозъка светват както в разказвача, така и у слушателя. Ние помним историите, защото те ни карат да чувстваме. А емоциите управляват нашето вземане на решения.
Ето няколко начина, с които можете да подобрите вашите истории:
1. Любопитството е ключът към всичко.
Как започва всяка история? С призив за приключения.
Хората искат да изследват неизвестното. Това е основен инстинкт за оцеляване. В Европа от 15-18 век това означавало намиране на нови търговски пътища чрез пътуване до далечни и непознати земи. Днес искаме да стигнем до други извънземни, преди те да стигнат до нас.
В психологията нашето любопитство се нарича информационна празнина. Ако някой отвори празнина в съзнанието ни, трябва да я запълним възможно най-скоро и ще положим много усилия, за да го направим.
Вашата история се нуждае от призив за приключение. Трябва да е достатъчно убедителна и да отваря информационна празнина, така че хората да искат да я чуят.
Например, задайте въпрос или обещайте резултат. И през цялата си история поддържайте любопитството им. Така изграждате ангажираност и вдъхновение в публиката.
2. Става въпрос за чудовище.
Когато Pixar започнали да работят върху Monsters Inc., те много бързо осъзнали, че трябва да променят подхода си към историята.
Във филма, главният герой на историята, Съли, иска да се отличи в работата. Става дума за чудовище, което иска да напредне в кариерата си. Нали така? Всъщност не. Историята е за мъж, който става баща или казано по друг начин, Съли развива същите емоции като на родител за първи път.
И това е ключово тук – напредването в кариерата резонира с хората, разбира се. Но любовта, която родителите изпитват към децата си? Е, сега вече говорим за първични емоции. Използвайте същите тези първични емоции, за да резонирате с аудиторията си.
3. Какво общо имате с Хари Потър, Люк Скайуокър и Уди от Историята на играчките?
Изненада! Общото с тези герои е самата ви личност.
Ние винаги сме обяснявали нашето битие чрез истории. През вековете, голяма част от легендите са се основавали на ежедневието, в което живеем.
Структурата на историята винаги е една и съща. Това улеснява и свързването ѝ с различни герои и събития. И така, всеки път, когато герой (независимо дали е Хари Потър или Люк Скайуокър) тръгне на приключение, ние виждаме себе си и живота в тях.
Когато РАЗКАЗВАШ история, твоята публика е героят. Не ти.
Така че вашата публика е Хари Потър или Люк Скайуокър. А Вие кои сте? Вие сте Дъмбълдор или Йода. Вие сте менторът – човекът, който ги насочва към тяхната цел.
4. Как да задържите вниманието на аудиторията към вашата история?
Какво е общото между House of Cards, Squid Game и Game of Thrones?
Като начало, всички те включват така наречените в английския “Cliffhangers”. Това e моментът, когато един епизод завършва по интригуващ начин и чувствате, че трябва точно в тази секунда да видите какво ще се случи след това.
От къде идва този добре използван ефект в най-известните филми?
В психологията това се нарича ефектът Зейгарник. Ефектът на Зейгарник е кръстен на името на откривателката си – руската психоложка Блюма Зейгарник. В своята работа тя установява, че изследваните лица, без значение от техния пол, възраст си спомнят по-добре незавършените задачи, отколкото завършените задачи. При серия от експерименти, в които Зейгарник и сътрудниците ѝ прекъсват задачите на част от изследваните лица, те установяват, че когато са спрели наполовина и работата е останала недовършена, именно тогава те си спомнят най-добре каква е била прекъснатата задача. В другата група (където задачите не са прекъснати) се установява, че лицата трудно или изобщо не могат да си спомнят за изпълнените задачи.
Как да използвате този ефект във вашите истории? Нека вземем за пример Apple.
Техните презентации на продуктите им са шоу. Хората ги очакват с нетърпение. Години напред хората се опитват да отгатнат какво е измислила компанията този път. Това е ефектът на Зейгарник. Поддържайте хората ангажирани като намекнете какво ще споделите или покажете по-нататък. Например: „Последно ще споделя най-добрата точка“, „Следващия път ще ви кажа за…“ или „Утре ще разкажа относно…“.
5. Не забравяйте да се проваляте от време на време.
Усещате ли, че всичко, което правите, трябва да е перфектно?
Може да отблъсквате аудиторията си в процеса. Хората харесват несъвършенството. То резонира, защото всеки се чувства (и е) несъвършен. И това се отнася и за разказването на истории.
Споделете лични истории. Те са автентични и хората харесват автентичността. Но не се опитвайте да изглеждате перфектно. Споделете своите недостатъци и неуспехи. Това е нещото, което те прави наистина забележителен.
В края на 90-те, когато Стив Джобс се завръща в Apple, в голяма част от презентациите си той разказва, че през последните години в компанията е царувал тотален хаос и не е имало посока, към която да вървят.
В тези истории, на първо място той показва уязвимост, за да може да се свърже с публиката на човешко ниво. “Ето и ние правим грешки!” След като вече се е свързал с тях, той им разказва за промяната и визията, която се случва в обновената версия на Apple.
Също така, колко често в презентациите си Apple казват: “Това е най-добрият Iphone, който сме правили някога!” Това на подсъзнателно ниво за хората означава: “Ето и те са се подобрили, значи не са били перфектни!”
6. Кой е злодеят в историята ви?
В Хари Потър имате Волдемор. В Междузвездни войни имате Дарт Вейдър и Империята. В „Цар Лъв“ имаме Скар и хиените. Всяка история има конфликт и злодей.
Това е, което държи хората ангажирани. Какво се случва след това? Как героят ще преодолее своите предизвикателства?
Злодеят на вашата история не е нещото, което виждате като предизвикателство или конфликт. Това е злодеят на вашата публика. Злодеят на Apple (или на неговите клиенти) е груповото мислене. Една от отличителните черти в продуктите на Apple е да бъдеш различен, да мислиш различно и да си иноватор, заедно с инструментите, които Apple ти предоставя.
7. Причината, поради която повечето истории се провалят.
Нашите мозъци жадуват за простота, за да осмислят всичко. Същото важи и за вашите истории. Поддържайте последователен и прост изказ. Не разсейвайте хората с несвързани детайли. Кажете им какво точно искате да съобщите, вместо да се опитвате да звучите умно. Добро правило е да използвате “правилото на трите”.
Помните ли историята за трите прасенца? В нея имаше само три опции: сламена, дървена и тухлена къща. Дори да не беше написано тук, все още помним видовете къщички в приказката. Мозъкът ни харесва опциите, но не и прекалено многото такива, защото това ни разсейва.
Стив Джобс знаеше силата на това правило. При пускането на iPhone през 2007г. той запознава аудиторията си с третата продуктова категория на компанията и заявява, че iPhone включва три устройства в едно. Така че, когато е възможно, дайте на аудиторията си три. 3 стъпки за използване на вашия продукт, 3 ценови точки, публикации в блогове в 3 стъпки, презентации от 3 части или 3 причини да правят бизнес с вас.
В книгата “Какво направи Стив Джобс толкова успешен?” ще ти разкрием още от доказаните принципи и методи, които създателят на “Епъл” прилагал с години по пътя си към върха.