Всеки бизнес се състои от 4 основни пилона, които са жизненоважни за оцеляването на организацията и всеки предприемач трябва да е наясно с тях, за да превърне идеята си в работещ бизнес. За да създадете и управлявате успешен бизнес, трябва да познавате нуждите на клиентите си и да ги обслужвате по-добре от другите на вашия пазар.
Ето и всеки от четирите стълба:
• Мениджмънт: Как ще се справите с процеса на обслужване на клиентите си? Как клиентите се свързват с вас? Какви услуги/продукти купуват? Как можете да гарантирате, че те получават всичко, което очакват? Всички тези неща са свързани с успешния мениджмънт на компанията.
• Маркетинг: Как ще ви намерят новите клиенти? Какви активи за дигитален маркетинг използвате, за да утвърдите марката си? Какви сътрудничества на местната общност правите, за да разпространявате новини за вашия бизнес? Трябва да рекламирате бизнеса си, за да намерите нови клиенти и да поддържате продажбената фуния постоянно пълна.
• Процеси: Как ще доставяте услугите/ продуктите на вашите клиенти? Ако имате екип, как ще работите всички заедно като екип за предоставяне на услуги/продукти? Какви инструменти, технологии и системи са ви необходими, за да управлявате успешно цялата структура?
• Финанси: Как ще следите финансите си? Как ще ценообразувате услугите си? Как ще таксувате клиентите си? Ще искате да използвате бизнес акаунт за вашия бизнес и да държите тези финанси отделно от личните си сметки. Повярвайте ми, колкото по-бързо се организирате тук, толкова по- добре ще бъдете, когато настъпи времето за плащане на данъци.
Уверете се, че всеки от тези стълбове е покрит. В противен случай намерете някой, който има опит в този сектор и го наемете да ви помогне.
10-те принципа за успешен бизнес
1. Намерете ниша.
За малък бизнес е най-добре да намерите ниша. Безумно е да се опитвате още в началото да стартирате с идея да сте масови и да правите продукти за всеки. В маркетинга има едно правило, което е: Ако продуктът ви е за всеки, то значи е за никой. Малка компания с ограничени ресурси може ефективно да обслужва пазарни ниши. Съсредоточете усилията си върху доста тесен пазар. Това означава да се придържате към това, което правите най-добре и да станете експерт в тази област. Осъзнайте, че не е възможно да бъдете добър във всичко. Като се концентрирате върху доста тясна пазарна ниша, може да успеете да избегнете челен сблъсък с по-големи конкуренти. Ако сте магазин, който продава всичко – от бои до дървен материал, навлизането на гигантски търговци на дребно като Home Depot, Emag или Аmazon във вашия район може да доведе до края на вашия бизнес. Можете обаче да опитате да ограничите предлагането си и да продавате на тясна група от хора конкретен продукт или услуга.
2. Бъдете малки, но мислете мащабно.
Най-често срещаният въпрос на стартиращите малки фирми е „Как мога да се конкурирам с моите големи конкуренти?“ Малките предприятия имат присъщи предимства пред големия бизнес, включително гъвкавост, способност да реагират бързо, способни са да предоставят по-персонализирани услуги. Уверете се, че вашият бизнес се възползва максимално от онези области, които представляват силните страни на малките компании.
3. Разграничете своите продукти.
Представете предимствата на вашите продукти и услуги на клиентите си, като подчертаете уникалните решения, които предлагате на техните проблеми. Избягвайте да бъдете копие – рядко имитаторите успяват на пазара. Учете, но не копирайте конкурентите си и ясно дефинирайте продуктите си.
4. Първото впечатление има значение.
Стремете се към точност и качество от първия път. Често нямате втори шанс да направите добро първо впечатление. Това включва добре подреден магазин, любезен персонал, приятен глас по телефона и т.н. Въпреки това, ако сте бизнес с един член на екипа, работещ в домашен офис, не забравяйте, че вие сте центърът на вашия бизнес и маркетингови усилия. Всеки, с когото влизате в контакт, е потенциално клиент или препоръка на друг клиент, защото той или е впечатлен от вас като личност, или от вашето умение да предоставяте определена услуга или продукт. Уверете се, че винаги сте представителни, професионалисти в начина си на работа и добре осведомени за бизнеса си.
5. Добра репутация.
Вашият бизнес зависи от репутацията му. Наложително е да изградите добра репутация за качеството на вашите продукти и услуги за поддръжка. Не забравяйте, че две неща гарантират успех – висококачествените стоки и доброто обслужване. Винаги се стремете към качество. Ако сте данъчен консултант, постарайте се да изготвите напълно точни, перфектно изготвени данъчни декларации за вашите клиенти.
6. Постоянно подобрение.
Предприемачите знаят, че не трябва да бъдат консервативни в начина си на мислене в стремежа си да подобрят своите най-добри продукти и услуги. Рискувате да изостанете от бързо развиващата се конкуренция, ако се придържате към мисленето „така винаги сме го правили“. Бизнес средата днес изисква от вас да предлагате нови решения – бързо.
7. Слушайте клиентите си.
Бъдете ориентирани към пазара – слушайте и реагирайте на нуждите на клиентите си. Клиентите трябва да чувстват, че са важни за вас – защото наистина са. Когато се фокусирате върху клиентите си и спечелите тяхното доверие, те не само ще ви препоръчат, но и ще останат лоялни. Не забравяйте, че личната препоръка и предаването от уста на уста са най-евтината, но най-ефективната маркетингова стратегия за вашия бизнес.
8. Контакти и данни на клиенти.
Това е може би най-важната част от цялата книга, ако искате да успеете в бизнеса. Това, което отличава успешните компании от посредствените е, че успешните взимат контактите и данните на клиентите си във всяка допирна точка. Така те имат достъп до телефон, имейл, име, адрес и др. По този начин големите компании научават повече за нас, като така ни предоставят по-добри услуги/продукти и по всяко време могат да се свържат с нас, за да ни продадат това, от което имаме нужда. Това е най-големият актив на всеки бизнес, а именно контактите и данните на клиентите. Представете си, че контактите на клиентите са една жилищна сграда, която ни носи доходи от наем всеки месец. По този начин могат да се определят и клиентите, на които имаме данните. Най-големите печалби във всеки бизнес идват от връщащи се клиенти. Струва 8 пъти повече да придобиеш нов клиент, отколкото да върнеш такъв, който е купувал вече от теб.
9. 3-те стълба на растеж във всеки бизнес.
Тази концепция произлиза от американския консултант Джей Ейбрахам. Той разказва, че всеки бизнес се състои от 3 основни стълба на растежа:
Стълб 1: Брой клиенти.
Стълб 2: Средна цена на покупка.
Стълб 3: Честота на покупка.
Какво означават тези три стълба за един бизнес? Когато имате казус и не можете да разширите бизнеса си, винаги трябва да гледате в тези три стълба. Нека направим една лесна математическа задача, за да видим колко са важни и трите стълба за растежа на нашата организация. Нека кажем, че бизнесът ни прави по 100 000 лева оборот на година. Как се образува този оборот в нашия бизнес? Да кажем, че имаме 1000 клиенти, които купуват 1 път в годината и средната им цена на покупка е 100 лева. Това прави общо 100 000 лева. Ако само увеличим всеки от тези стълбове с 10% ще разширим бизнеса ни с 33.1%. Ако увеличим клиентите ни от 1 000 на 1 100 и вдигнем средната цена на покупка от 100 на 110 лева, докато купуват средно по 1,1 пъти в годината. Това прави 133 100 или 33.1% само с 10% увеличение на всеки един от тези стълбове.
10. Работете умно и променете посоката, ако не успявате.
Като предприемач трябва да притежавате самочувствие, плюс безкрайно чувство за неотложност, за да развиете идеите си. Проучванията показват, че хората, които успяват в предприемачеството, са далновидни и могат да приемат нещата такива, каквито са и съответно да се справят с тях. Те знаят как да управляват времето си, осъзнавайки важността на свободното време, както и работата. Тези хора често бързо променят посоките, когато видят, че плановете им не работят. По-важното е, че те разпознават своите слаби страни и преминават към подхранване на съюзи и придобиват уменията, от които се нуждаят, за да поставят бизнеса си в правилния път. Те осъзнават важността на работата която вършат. Едно от най-пагубните неща в живота ни е да станем добри в неправилното нещо. Ако видите, че нещата не се получават, не е нужно да горите пари, време и усилия в тази посока. Време е за промяна и то бързо. Най-успешните предприемачи са тези, които успяват да се адаптират. Не се влюбвай в идеите и продуктите си. Пусни ги и продължи напред.
Как да бъдем успешни в бизнеса, живота и любовта? Има ли правила, които можем да спазваме, за да ни върви във всичко? С помощта на книгата ,,100 златни правила за успех в бизнеса, живота и любовта. Дневникът на един успешен човек” ще разберете как можем да се справяме с всичко, с което се захванем.