Стив Джобс не само представлява цял бранд, но всъщност и поколение потребители, които следват стъпките на неговото творчество. Продуктите му са не просто емблематични, те са неговото завещание към света. Ключът към успеха на Джобс е комбинация от качество, иновации и пазарни стратегии, които са проектирани изключително внимателно. Стив Джобс не само реконструира Apple, но той преработва и успява да предложи на пазара хиляди продукти, които всъщност вече са били част от него.
Маркетингът и продажбите са едни от най-важните инструменти на всеки бизнес и Стив знаеше как да ги използва по брилянтен начин.
10-те правила на Стив Джобс за успех в маркетинга
Правило 1: Направете страхотен продукт
От 1981 г. наблюдаваме успех, стратегия, вдъхновение и иновации. Много малко предприемачи са успели да постигнат това, което направи Стив Джобс: да създаде отличен продукт. От неговата производителност, до физическото пространство, което заема, дизайна и красивата кутия, в която идва внимателно опакован вашия продукт – когато купувате Apple, вие просто знаете какво да очаквате. За Джобс: (и хиляди в екипа му, разбира се! В крайна сметка Рим не е построен за един ден или от един човек!) Качеството на продукта е на първо място, а не само страхотната опаковка и отличните маркетингови стратегии. Ключът е, че продуктът е отличен.
Правило 2: Не продавайте продукти, продавайте мечти
Стратегията на Apple включва продажбата на глобален пакет от мечти и лични преживявания. Тя прави почти всички други продукти да останат незабелязани, ако не носят логото на Apple.
Както казахме преди това, Apple успя да създаде продукти, които вече бяха на пазара. Защото хората знаеха, че когато купуват продукт на Apple, те не само купуват част от модерната технология, а малко парче идеология, което да сложат в джоба си.
Apple е различна от всички други марки, защото за Стив Джобс потребителите не бяха просто потребители, те бяха хора. Хора с мечти, надежди и амбиции и именно заради това, той накара Apple да създаде продукти, които да им помогнат да ги постигнат.
Правило 3: Фокусирай се върху изживяването
Съсредоточете се върху създаването на вселена от ценности, усещания и преживявания, които човекът изпитва, когато купува вашия продукт. Анализирайте какво е усещането да използвате и купувате вашите продукти и помислете какво трябва да подобрите, върху какво трябва да се съсредоточите. Когато купувате своя Apple MacBook Air, вие не само купувате компютър, на който можете да вършите работата си, да редактирате снимки, видеоклипове и да се свързвате с приятелите си. Купувате вярата на Apple, че хората със страст могат да променят света и да го направят по-добро място.
Правило 4: Превърнете потребителите в последователи, а не само в клиенти
Това е една от най-важните стратегии на Apple – да накарате потребителя да иска да препоръча марката, без да му се плаща за това. Подобно на други емблематични марки като Harley Davidson (страхотната компания за мотоциклети, която не просто продава мотоциклети, а по-скоро субкултура и начин на живот). Потребителите на Apple са защитници, спонсори и фенове на марката. Виждали сме го в класическата битка между дизайнери: кое е по-добро за работата с графичен дизайн, Mac или PC? Потребителите на iPhone проповядват, че това е единствената опция за мобилни телефони през цялото време. Потребителите на Apple са като общество, което представлява цял един начин на мислене, едно ново поколение и мисия, която е по-голяма и от тях самите. Те са част от екипа и разбират визията на компанията.
Правило 5: Силно послание
Може да имате страхотен продукт, но ако комуникацията се провали, това е като да гледате стендъп комик да прави шоу на съвсем различен език.
Джобс ни изнесе едни от най-добрите речи в корпоративната история. Той проповядва срещу презентациите на PowerPoint, казвайки, че трябва да ги използвате само когато е наистина необходимо. Овладяването на темата, посланието и знанието как да го представите без визуални средства говори много повече от сладка рисунка, създадена с елегантна цветова схема. За големи групи, PowerPoint е отличен, но Джобс мразеше, когато хората използват презентации на срещи, защото виждаше това като знак, че те не са на 100% сигурни в темата, за която говорят.
Правило 6: Решенията трябва да се вземат от група, а не от комисия
Нищо чудно, че няма паметници на комисии и комитети. Важните решения трябва да се вземат от група, определена за вземане на решения. Малка група, която се доверява един на друг и на инстинктите си, защото всички са потопени в целите на компанията. Винаги трябва да насърчавате екипа да обсъжда идеи, но след това оставяйте само най-подходящите да вземат окончателните решения.
Правило 7: Намерете враг
Помислете за Coca Cola срещу Pepsi и всичките им медийни битки във времето. Изяснете кой е врагът и се опитайте да накарате хората да заемат страна.
Избирането на страна е част от човешкото поведение и е въведено като идея от френските социални психолози Габриел Тард и Гюстав Льо Бон. Стадният манталитет или манталитетът на тълпата е това, което се случва, когато колективното съзнание се появи в група хора, повлияни и притиснати от масите да приемат определено поведение, да следват тенденциите и/или да купуват продукти. Желанието за принадлежност и обяснение на безпорядъка на света, кара потребителите да се чувстват по-добре от принадлежността си към идеологията на марка, която съответства на техните собствени мисли и ценности. Ако не отстоявате това, в което вярвате, ще останете незабелязани. И какъв по-добър начин да заявите това, в което вярвате, от това да кажете ясно в какво НЕ вярвате?
Правило 8: Простота
Това е същността на така желаните Apple продукти. Конкурентите им не могат да надминат нивото им на простота. От потребителското изживяване до естетичния дизайн и деликатна работа, вложени, за да направят продуктите си интуитивни.
И така, едно нещо е ясно: по-малкото е винаги повече.
Правило 9: Не е нужно да си първият, но трябва да си най-добрият
Въпреки че вече имаха конкуренция на пазара, Apple избраха същите тези продукти и подобриха потребителското изживяване, навигацията, теглото, опаковката и каналите за разпространение. Те постигнаха по-добър дизайн и размер, те слушаха, обърнаха внимание и успяха да проектират продукти, които са супер удобни за носене с теб, където и да отидеш.
Правило 10: Иновирай или умри
Стив Джобс знаеше, че ключът е да се потопите в потребителското изживяване и да определите от какво се нуждаят и какво искат хората. Мислете извън кутията и постоянно предоставяйте продукти и услуги, които отговарят на тези нужди.
Джобс вярваше, че не само трябва да правиш иновации, но трябва и да мислиш и да мечтаеш смело, да вярваш в нещо и след това да се бориш за него. И ако искате да се откроите на силно конкурентен пазар, трябва да поемате рискове, но най-вече трябва да сте различни, иначе просто ще се слеете с останалите.
В книгата “Какво направи Стив Джобс толкова успешен?” ще ти разкрием още от доказаните принципи и методи, които създателят на “Епъл” прилагал с години по пътя си към върха.